Jak─ů diet─Ö stosowa─ç aby wzmocni─ç odporno┼Ť─ç?1234

Źródła Cynku

Cynk zazwyczaj dostarczamy sobie wraz z pokarmem. Trzeba mie─ç jednak ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e nie wszystkie pokarmy zawieraj─ů odpowiedni─ů jego ilo┼Ť─ç. Niedostateczna poda┼╝ cynku w pokarmach jest powodem zaburzenia wielu proces├│w metabolicznych w kt├│rych cynk bierze udzia┼é, dlatego konieczna jest jego suplementacja zw┼éaszcza u os├│b kt├│re s─ů w grupie ryzyka.

Jakie produkty nale┼╝y wybiera─ç, ┼╝eby zapewni─ç sobie odpowiednia ilo┼Ť─ç cynku ?

Najwi─Öcej cynku zawieraj─ů ostrygi (a┼╝ 149 mg/100 gram ostryg), ale znajdziemy go r├│wnie┼╝ w ┬ádu┼╝ych ilo┼Ťciach ┬áw w─ůtr├│bce, krewetkach i innych skorupiakach, otr─Öbach pszennych, p┼éatkach owsianych, kakao, dobrej jako┼Ťci grzybach (boczniaki, shiitake, pieczarki), t┼éustym serze typu ementaler, salami, warzywach str─ůczkowych, warzywach kapustnych tofu, pestkach dyni, bia┼éej fasola, ┼╝ytni chleb razowy. Tak┼╝e pomidory, ┬ájajka, natka pietruszki, ┬áczosnek, sezam, stanowi─ů odpowiednie ┼║r├│d┼éa cynku.

Wed┼éug doniesie┼ä, z niedoborem cynku zmaga si─Ö co trzeci mieszkaniec ziemi. Niedobory cynku maj─ů osoby starsze kt├│rych dieta jest ma┼éo zr├│┼╝nicowana. Zwi─Ökszone zapotrzebowanie na cynk ma dorastaj─ůca m┼éodzie┼╝, kobiety w ci─ů┼╝y oraz kobiety w okresie karmienia.┬á W tych przypadkach nale┼╝y si─Ögn─ů─ç po sprawdzony lek zawieraj─ůcy cynk. Takim lekiem bez recepty jest Zinkorot 25 mg (1 tabletka dziennie w przypadku doros┼éych i ┬Ż tabletki dziennie w przypadku dzieci).

 

Trzeba pami─Öta─ç, ze wch┼éanianie cynku mo┼╝e by─ç zaburzone na skutek rozmaitych czynnik├│w. Kawa metale (┼╝elazo, mied┼║) fosforan ┬átworz─ů z cynkiem kompleksy. Fityny ro┼Ťlinne wi─ů┼╝─ů cynk w zwi─ůzku┬á z czym spada jego wch┼éanianie. Kazeina zawarta w produktach mlecznych r├│wnie┼╝ ogranicza wch┼éanianie cynku.┬á Dlatego preparatu cynku najlepiej przyjmowa─ç na czczo.

 

Cynk na stra┼╝y odporno┼Ťci

Niedo┼╝ywienie wp┼éywa niekorzystnie na┬á funkcjonowanie uk┼éadu odporno┼Ťciowego. Liczne publikacje wskazuj─ů na znacz─ůc─ů rol─Ö dobrze zbilansowanej diety. Bardzo wa┼╝na jest odpowiedniej ilo┼Ť─ç witamin i mikroelement├│w, kt├│re maja ogromny wp┼éyw na prawid┼éowe kszta┼étowanie si─Ö odporno┼Ťci czyli prawid┼éowy rozw├│j i funkcjonowanie kom├│rek odporno┼Ťciowych oraz narz─ůd├│w uk┼éadu immunologicznego.

 

Ju┼╝ ┼Ťladowe ilo┼Ťci cynku wystarcz─ů, by nasz organizm prawid┼éowo si─Ö rozwija┼é na pierwszych etapach ┼╝ycia i sprawnie funkcjonowa┼é po osi─ůgni─Öciu dojrza┼éo┼Ťci. Natomiast niedob├│r tego pierwiastka mo┼╝e zak┼é├│ci─ç rozmaite mechanizmy metaboliczne. Os┼éabi─ç nasz system immunologiczny czy te┼╝ sprawi─ç, ┼╝e d┼éu┼╝ej i ci─Ö┼╝ej b─Ödziemy przechodzi─ç infekcje. Jak powszechnie wiadomo, bez odporno┼Ťci nie poradzimy sobie z wszechobecnymi drobnoustrojami chorobotw├│rczymi.

Dlatego tak wa┼╝ne jest zapewnienie w diecie w┼éa┼Ťciwej ilo┼Ťci tego pierwiastka.

Referencje

  1. M. KRZYSIK, J. BIERNAT, H. GRAJETA. Wp┼éyw wybranych sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych po┼╝ywienia na funkcjonowanie uk┼éadu odporno┼Ťciowego Cz. II. Immunomodulacyjne dzia┼éanie witamin i pierwiastk├│w ┼Ťladowych na organizm cz┼éowiek. Adv Clin Exp Med 2007, 16, 1, 123ÔÇô133
  2. Izabela Mo┼äka, Danuta Wiechu┼éa Znaczenie cynku dla organizmu ludzkiego w aspekcie suplementacji tego pierwiastka. Ann. Acad. Med. Siles. (online) 2017; 71: 314ÔÇô325Maria Szcze┼Ťniak, Bo┼╝ena Grimling, Jan Meler, Cynk ÔÇô pierwiastek zdrowia, ÔÇ×Farm PolÔÇŁ 2014, 70 (7), s. 363ÔÇô366
  3. Iwona Ko┼║licka, Juliusz Przys┼éawski, Wp┼éyw cynku na wyst─Öpowanie i przebieg proces├│w chorobowych u os├│b doros┼éych, Bromat. Chem. Toksykol. 2007, 1, s. 57ÔÇô62.
  4. Beata Gapys, Anna Raszeja-Specht, Hanna Bielarczyk, Rola cynku w procesach fizjologicznych i patologicznych organizmu, Diagn Lab 2014, 50 (1), s. 45ÔÇô52.